Gmina Drawsko Gmina Drawsko Gmina Drawsko Gmina Drawsko Gmina Drawsko

Gmina
Drawsko

Roboto-matematycy


 

Jak uczyć się matematyki z robotami?

Odpowiedź zna młodzież

ze Szkoły Podstawowej w Drawskim Młynie!

Robo-matematycy!

Gotowi?! Do startu! START !!!

W piątek, 17 grudnia br. uczniowie Szkoły Podstawowej z Drawskiego Młyna zaangażowani w projekt #SuperKoderzy stanęli do „grywalizacji” w turnieju matematycznym. Podczas tych zawodów ścigały się roboty (mBoty) napędzane siłą umysłu robo-matematyków. Wcześniej zostały do tego odpowiednio przez uczniów zaprogramowane.

Robo-matematycy to kolejna trwająca 1,5 roku edukacyjna przygoda SuperKoderów naszej szkoły, którzy tym razem rozwijali kompetencje matematyczno– informatyczne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Kompetencje przyszłość STEAM (Science Technology Engineering Arts Mathematics), stawiają obecnie na naukę projektową konsolidującą pięć kluczowych bloków tematycznych: NAUKĘ, TECHNOLOGIĘ, INŻYNIERIĘ, SZTUKĘ i MATEMATYKĘ. Aby inspirować uczniów do działań w tym zakresie oraz zaspakajać ich technologiczne pragnienia chętni uczniowie z klas 7 i 8 zrealizowali ścieżkę o nazwie ROBO-MATEMATYCY. To jedna z kilku możliwych do wyboru dróg rozwoju cyfrowego dzieci i młodzieży proponowana przez Fundację Orange – program #SuperKoderzy. Honorowymi patronami tej inicjatywy jest MEN oraz GOV-cyfryzacja. Od Fundacji Orange udało nam się po raz kolejny uzyskać grant pieniężny na zakup robotów oraz gadżety dla uczniów biorących udział w projekcie. Po zakupieniu robotów młodzi inżynierowie przez kilka spotkań, śrubka po śrubce, moduł po module, kabel po kabelku skręcali roboty. W końcu je ożywili i sprawdzili jak działają. Było przy tym mnóstwo frajdy, zabawy i radości. Następnie w mBlocku (środowisko do programowania) nauczyliśmy się pisać pierwsze programy będące grami matematycznymi, które mają możliwość bezprzewodowej komunikacji z różnymi urządzeniami – tutaj mBotami. W ten sposób połączyliśmy matematykę z informatyką. Było to dla nas wszystkich duże wyzwanie, ale też i świetna zabawa, bo za każdym razem nie mogliśmy doczekać się kolejnego spotkania.

Pandemia niestety na jakiś czas rozdzieliła uczniów od siebie i od robotów. Ale… nic nie szkodzi – to właśnie w tym czasie, podczas spotkań online na kanale (Teams) ROBOTYKA młodzi programiści napisali w mBlocku najwięcej matematycznych gier. Pomimo znacznych odległości między nami na spotkaniach tych nie brakowało „przygód”. Po upragnionym powrocie do zajęć stacjonarnych modyfikowaliśmy i doskonaliliśmy uczniowskie programy. Sprawdzaliśmy jak reagują na nie roboty, które w tym przypadku pełnią funkcję sędziów, wykonując odpowiednie (również zaprogramowane przez uczniów) ruchy. Roboty swoim „zachowaniem” dają znać, czy zadanie zostało rozwiązane poprawnie, czy błędnie. Robota z kolei „informuje” o tym komputer, który za pośrednictwem bluetooth wysyła do niego sygnał po wpisaniu przez ucznia odpowiedzi do gry.

Finałowe, otwarte dla wszystkich spotkanie, które prowadziły #SuperKoderki - Dagmara, Kinga i Ania S. było pełne emocji, radości i „grywalizacji”. Uczniowie podzieleni na 5 grup rywalizowali na liczbę poprawnie rozwiązanych zadań, a o tym automatycznie informowały nas roboty. Na koniec możemy stwierdzić, że WSZYSCY WYGRALIŚMY biorąc udział w tym ambitnym projekcie! To była prawdziwa edukacyjna przygoda i przy okazji duuuuuuża dawka wiedzy.

Sylwia Lala – opiekun grupy projektowej

 

Pokaz przygotowany przez Panią Sylwię Lalę i koderów był otwarty dla wszystkich nauczycieli i rodziców uczniów biorących udział w projekcie. Prezentacja efektów pracy grupy była zdumiewająca. Uczniowie pokazali, że można się uczyć matematyki z robotami ( samodzielnie poskładanymi i zaprogramowanymi). Wyścig robotów ilustrował rachunkową sprawność koderów. Gratuluję zaangażowania i pomysłu. Wielkie uznania dla Pani Sylwii i młodzieży. Osobne podziękowania dla Kingi, Dagmary i Ani S., które prowadziły spotkanie, sprawnie posługując się językiem polskim "na żywo".

 

Dobra robota:)

Dziękuję Wam Wszystkim! – Iwona Nowak- Dyrektor Szkoły

  


Galeria:

20211217_134107.jpg 20211217_134446.jpg 20211217_134549.jpg 20211217_141625.jpg 20211217_143329.jpg 20211217_143402.jpg received_389083956347866.jpeg