Główne zadania
Główne zadania Urzędu Stanu Cywilnego w zakresie akt stanu cywilnego:
- rejestracja urodzeń,
- rejestracja małżeństw cywilnych i konkordatowych,
- rejestracja zgonów,
- wydawanie odpisów skróconych i zupełnych aktów stanu cywilnego,
- nanoszenie zmian w aktach stanu cywilnego na podstawie decyzji innych USC i postanowień sądowych,
- przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka, małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- zmiana imion i nazwisk,
- wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej,
- wydawanie zaświadczeń o braku okoliczności do zawarcia konkordatowego związku małżeńskiego,
- prostowanie błędów pisarskich w aktach stanu cywilnego, uzupełnianie aktów stanu cywilnego,
- transkrybowanie zagranicznych aktów stanu cywilnego do ksiąg krajowych,
W zakresie ewidencji ludności:
- prowadzenie ewidencji ludności:
- zameldowania w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
- wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
- zameldowania urodzonego dziecka,
- rejestracja danych o zmianie stanu cywilnego, imienia lub nazwiska,
- rejestracja danych o obywatelstwie,
- rejestracja danych o zgonie osoby.
- prowadzenie rejestru wyborców:
- udostępnianie danych osobowych ze zbiorów meldunkowych,
- decyzji administracyjnych w sprawie wpisu do rejestru wyborców,
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie reklamacji na nieprawidłowości w rejestrze lub spisie wyborców.
- wydawanie zaświadczeń na żądanie stron z akt prowadzonych w sprawach należących do kompetencji Urzędu Stanu Cywilnego.
W zakresie dowodu osobistego:
1. wydawanie dowodów osobistych oraz decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego,
2. dokumenty wymagane przy składaniu wniosku o wydanie pierwszego dowodu osobistego:
a) wniosek o wydanie dowodu osobistego
b) dwie aktualne, wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35x45 mm
c) inny dokument ze zdjęciem (np. legitymacja szkolna, paszport) lub przybycie z rodzicem/opiekunem prawnym, w celu potwierdzenia tożsamości
d) skrócony aktu urodzenia (w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński)
e) odpis skrócony aktu małżeństwa (w przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński)
f) poświadczenie obywatelstwa polskiego (na żądanie Urzędu Gminy - w przypadku wątpliwości co do obywatelstwa).
3. dokumenty wymagane przy składaniu wniosku o wymianę dowodu osobistego:
a) wniosek o wydanie dowodu osobistego
b) dwie aktualne, wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35x45 mm
c) dowód osobisty
d) odpis skrócony aktu urodzenia lub odpis skrócony aktu małżeństwa (w przypadku zmiany danych)
e) poświadczenie obywatelstwa polskiego (na żądanie Urzędu Gminy - w przypadku wątpliwości co do obywatelstwa).
1. prowadzenie i przetwarzanie w formie informatycznej ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych,
2. udostępnianie danych z ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych.